
Нічна зйомка — це гра зі світлом, де кожен промінь стає акцентом, а тіні — паузами між словами. Об'єктив ловить не просто кадр, а настрій, і коли під рукою є правильний ліхтар, ви перестаєте підсвічувати та починаєте по-справжньому режисувати.
Не всі ліхтарі однаково корисні для зйомки. Важливо, як світло збирається у пляму, як м'яко падає по краях, чи не відводить відтінок в зелений спектр та інші нюанси. Ліхтар для фотоапарата та відеокамери на Fenix.ua — це повноцінний інструмент, який потрібно вміти вибирати для створення якісного контенту.
Нижче ми розповімо про найголовніше: яка потрібна температура світла, CRI та формат променя, які насадки та дифузори стануть у пригоді на локації, і чому автономність не менш важлива за параметри світла.
Як вибрати ліхтар для атмосферних нічних зйомок
Відпочатку світлодіодні ліхтарі сприймалися виключно як «утилітарне світло». Їх не використовували у кадрі, оскільки промінь погіршував картинку. Перші світлодіоди давали холодну синьову з низьким CRI, що сильно спотворювало природні кольори. Зображення також псувало мерехтіння драйверів із ШІМ, яка затягувала кадр смугами.
Ситуацію переломила поява діодів із високим індексом кольору (90+), нейтральні температури світла 4000–5000K з приємним тоном та драйвери з постійним струмом без видимого мерехтіння. Оптика відійшла від яскраво вираженого хотспоту до TIR-лінз і гладких рефлекторів, які малюють чисту світлову пляму.
Паралельно покращилися інші параметри: можливість роботи на перезаряджуваних акумуляторах, вбудований термозахист, знімні аксесуари. Для творців контенту це відкрило нові можливості: використання ліхтаря як практичного джерела освітлення, який робить кадр соковитішим без спотворень.

Але є важливий нюанс: EDC-ліхтар та освітлення для зйомки — не одне й те саме:
- Модель «на кожен день» — це історія про максимальну кількість люменів, далекобійність та стійкість до зовнішніх факторів;
- Пристрій для зйомок — про якість світла, характер променя та зручність налаштування під конкретні завдання.
Щоб допомогти вам уникнути раптового падіння яскравості та появи смуг на картинці, ми розберемо параметри, що впливають на атмосферність нічних зйомок, і розповімо, які «підводні камені» слід враховувати.
Роль освітлення у фотозйомці та відеозйомці
Світло в кадрі дає передбачуваність: ви знаєте, де глядач побачить головне, де розчиняться другорядні елементи та як картинки органічно з'єднаються під час монтажу. Освітлення керує увагою, скульптурує обʼєми, вибудовує градацію тіней та зберігає безперервність між дублями.
Світло для фото та відео впливає на такі фактори:
- Експозиція та рівень шуму: наскільки низьким залишиться ISO та скільки деталей переживе тіні.
- Колір та тон шкіри: точність балансу білого та природність відтінків.
- Динамічний діапазон: читання світла та тіней без втрачених зон.
- Об'єм та пластика: робота з контровим / малюючим / заповнюючим для створення форми.
- Масштаб та простір: поділ планів, відчуття глибини та повітря.
- Фокус уваги: візуальна ієрархія, тобто за що зачепиться перший погляд, а що піде на другорядний план.
- Текстура та фактура: як передаються метал, скло, тканина, мокрий асфальт та інші поверхні.
- Настрій та жанрове завдання: від неонуара до документальної стриманості.
Як вибрати ліхтар для фотографа та відеографа: що потрібно врахувати
У темряві один ліхтар може замінити відразу кілька джерел: малююче, заповнююче та контрове. Головне — акцентувати основну увагу не на кількості люменів та далекобійності, а на якості променя та гнучкості керування.
Вам потрібні стабільність, передбачуваний колір, зрозумілі режими та можливість швидко змінювати характер променя від акцентного до м'якого.

Нижче розбираємо фактори, на які варто дивитися фотографу та відеографу в першу чергу:
- Колірна температура світла. «Тепло» або «холод» променя вимірюється в кельвінах (К). Тепле світло (до 3500K) створює затишок і «ламповість», нейтральне (4000–5000K) — дає чесну та природну картинку, холодне (5600–6500K) — додає відчуття нічного повітря та світіння. Баланс білого в камері можна змінювати на власний розсуд, але враховуйте, що при сильних коригуваннях шкіра та білі предмети починають спотворюватися. Ваше завдання — використовувати світло для фотозйомки та відео з урахуванням домінівного відтінку сцени, щоб не витягувати кольори у редакторі. Практично дотримуватися бази: вибирати ліхтарі з можливістю переходу між різними колірними температурами.
- Індекс кольору CRI. Цей індекс показує, наскільки правдиво джерело передає кольори у порівнянні з еталоном. Світло з низьким CRI ускладнює корекцію кольору: під час вирівнювання балансу білого обличчя часто стає восковим. Отже, чим вищий індекс, тим краще для вас — шкіра збереже природний відтінок, а навколишні предмети будуть «живими» у кадрі. Швидкий побутовий тест: направте світло на фрукти або кольорову шкалу. Якщо червоні та тілесні тони не видозмінюються при зміні яскравості, цей ліхтар — те, що вам потрібно.
- Тип променя: спрямований та розсіяний. Вузький і щільний промінь виділяє контури та пробиває далекі плани, але може формувати відблиски. Широке освітлення, яке дають кемпінгові ліхтарі, робить картинку м'якішою: обличчя виглядає приємнішим, тіні не провалюються, фактури здаються багатшими, проте інтенсивність швидше падає з відстанню. Для портрета вночі краще поєднувати акцентний промінь збоку та м'яке засвітлювання через дифузор. На довгій витримці спрямований промінь працює як пензель: ним можна обвести кромки та додати об'єму далеким об'єктам.
- Автономна робота: акумулятори та одноразові батареї. Перезаряджувані елементи живлення мають підвищену ємність і довго підтримують яскравість на одному рівні, що важливо для однакової експозиції у дублях. Змінні батареї легко знайти в будь-якому магазині, але на морозі та під навантаженням вони швидко втрачають ефективність. Дивіться не лише на кількість годин/хвилини роботи в режимах, а й на те, як падає яскравість: у простих ліхтарів вона може різко просідати, через що фінальні дублі вийдуть темнішими за перші. Для відео також важлива наявність драйвера без помітного мерехтіння, інакше на певних витримках з'являться смуги.
Доповнити можливості ліхтаря допомагають насадки та дифузори, які додають характер у світло для відеозйомки. Силіконовий ковпачок розширює освітлювану площу та пом'якшує тіні. Аксесуар може візуально зменшити яскравість променя, але підвищує якість зображення.

Кольорові фільтри дозволяють керувати настроєм та розділяти плани:
- Червоні ефектно підсвічують дим та «підігрівають» тон шкіри. Ліхтарі з червоним світлом також не сліплять очі, на відміну від білого.
- Сині створюють прохолоду та відчуття ночі. Вони гарно працюють на мокрому асфальті та металі.
- Зелені допомагають відокремити фон від героя у кадрі та компенсувати зайву рожевину у кадрі.
Логіка є дуже простою: спочатку досягайте потрібної форми світла (жорстке або м'яке, спрямоване або прожекторне), а потім додавайте колір. У такий спосіб кадр вийде чистішим і потребуватиме менше постобробки наприкінці.